Hotels met garage opgelet!
Het komt in de praktijk veel voor dat het hotel als service een parkeerplek aanbiedt. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk in juridische zin?
Dit kan onder bepaalde omstandigheden worden aangeduid als ‘bewaarneming’. Bijvoorbeeld in de situatie dat een hotel deze service tegen betaling aanbiedt, waarbij de auto door het hotelpersoneel geparkeerd wordt in een garage die alleen voor hen toegankelijk is.
Wat nu als er in de garage een auto van één van de gasten wordt gestolen. Kan die gast het hotel dan met succes aansprakelijk stellen voor de schade?
Ja, vond een kantonrechter in Amsterdam in het najaar van 2013. Als er sprake is van bewaarneming heeft het hotel de verplichting om goed op de auto’s te letten.
In dit geval voldeed het hotel aan die verplichting, omdat het hotel de parkeerruimte én de ruimte waar de autosleutels hangen heeft afgesloten. Verder werd er ook met behulp van doorgeschakelde beveiligingscamera’s toezicht op de parkeerruimte gehouden.
Als een hotel besluit tegen betaling (anders dan ter compensatie van de geldende parkeertarieven) een parkeerservice aanbiedt, wees er dan bewust van dat dit vergaande juridische gevolgen kan hebben.
Tip1! Het is in dat geval aan te raden te investeren in toezicht op de geparkeerde voertuigen.
Tip2! Als de parkeerplaats gratis wordt aangeboden, waarbij u op de website of incheckbalie vermeldt dat dit op eigen risico is, zal er minder snel sprake zijn van ‘bewaarneming’ en alle verplichtingen van dien!